Ruimte-voor-ruimte: woningbouw en B&B Noordeindseweg 46-48

Noordeindseweg 46-48-kaders

De eigenaren van panden en gronden aan de Noordeindseweg 46-48 in Delfgauw hebben een wijziging voorgesteld in het bestemmingsplan, zodat de bedrijfsgebouwen en kassen hier worden vervangen door huizen en een Bed & Breakfast. Hierbij wordt de zogenaamde ‘ruimte-voor-ruimte’-regeling toegepast, die erop neerkomt dat bedrijfsruimte plaats kan maken voor woonruimte.

De gemeente verwoordt deze transitie als volgt: “Inzet daarbij is een kwaliteitsverbetering van het lint door realisatie van woningen.”

Op nummer 46, waar nu achter het woonhuis voornamelijk loodsen staan, zijn twee huizen en een Bed & Breakfast gepland, waarbij het tweede huis nog niet zeker is. Op nummer 48, waar nu nog kassen staan, zijn zes huizen gepland.

Bij de gemeente staat dit plan bekend als “Ruimtelijke ontwikkelingen Glastuinbouwgebied Pijnacker-West”.

Ontwerp bestemmingsplan Noordeindseweg 46-48

Bezwaar: verkeer en landelijkheid

De Bewonersvereniging Delfgauw trekt samen met het Actiecomit├ę Noordeindseweg op om met de gemeente in gesprek te komen. Wij hebben gebruik gemaakt van ons inspraakrecht (in de volksmond: bezwaar gemaakt), verzoeken de gemeente om met ons om de tafel te gaan over onze bedenkingen en zullen ook mondeling inspreken als de plannen worden behandeld. Onze bezwaren:

1. De gemeente heeft berekeningen gemaakt van het aantal te verwachten verkeersbewegingen en komt tot de conclusie dat de toename verwaarloosbaar is en doet daarmee dit onderdeel af. Wij zijn echter van mening dat er een niet te verwaarlozen verkeerstoename zal zijn en dat hier wel degelijk naar moet worden gekeken, temeer omdat de Noordeindseweg steeds drukker lijkt te worden;
  2. Er is een Bed & Breakfast gepland op nummer 46, met zes kamers. Wij zijn van mening dat dit niet passend is qua bestemming en hiervan te verwachten verkeerstoename. Wij willen de gemeente wijzen op het staande beleid om het landelijke karakter van het dorp te behouden en vinden dat de gemeente met het oog hierop economische activiteiten aan banden moet leggen, in plaats van deze verder te laten groeien. Bovendien is de B&B op een bijzondere, van de lintenvisie afwijkende wijze ingetekend (de lintenvisie is gerelateerd aan de dorpsvisie, die in het kort neerkomt op het behouden van het landelijke karakter van Delfgauw);
  3. Voor de aanpassing van het bestemmingsplan voor Noordeindseweg 46 was er niet genoeg ‘te ruilen’ in ruimte-voor-ruimteregeling. De eigenaar schijnt rechten bij te hebben mogen kopen. Het is ons niet duidelijk op basis waarvan dit is toegestaan en wij zetten grote vraagtekens bij deze werkwijze; het lijkt erop dat het landelijke karakter en de lintenvisie worden ‘verkwanseld’, als er maar genoeg geld op tafel komt.

Oproep

Wij willen graag in contact komen met leden en dorpsgenoten die interesse hebben in deze plannen en die hierover mee willen praten. In het bijzonder willen we mensen uitnodigen die verstand hebben van dergelijke processen.

Na de eerste inspraakronde is het ontwerp-bestemmingsplan aangepast. Het ligt nu ter inzage bij de gemeente en het is tevens te downloaden (m.n. het document onder de titel ‘Toelichting’): http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/bestemmingsplannen?planidn=NL.IMRO.1926.bp000180115-2001

NB Bij deze ‘uitruil’ van bedrijfsruimte tegen woonruimte worden ook voor woningen bestemde gronden aan de Meloenstraat 8, Kooltuin (t.o. 4) en Zuideindseweg 25 betrokken. Deze percelen zullen na het definitief maken van de plannen niet langer een woonbestemming hebben, maar krijgen een bedrijfsbestemming. Vermoedelijk worden de kassen hier uitgebreid. Eenvoudig gezegd worden de drie bestemde woningen verplaatst van de genoemde drie adressen naar Noordeindseweg 46 en 48.

Noordeindseweg 46-48 Delfgauw