Verkeersmaatregelen Noordeindseweg

De Bewonersvereniging Delfgauw en de vereniging Buurtschap Noordeindseweg zijn met de gemeente in overleg over de verkeersdrukte op de polderweg; een smalle weg waarop auto’s, vrachtverkeer, fietsers, voetgangers en ruiters samenkomen.

Wat eraan vooraf ging

Eerder berichtten wij over de ontwikkelingen aan de Noordeindseweg 46-48. De kassen van rozenkweker BergRoses worden via een ruimte-voor-ruimteregeling vervangen door zes woonkavels. Op nummer 46 worden de bedrijfspanden vervangen door een Bed&Breakfast en een of twee woningen – klik hier voor het voorgaande bericht

Inspraak bij de gemeenteraad

Op 29 november 2018 heeft voorzitter Piet Lagerweij een betoog gehouden, waarin hij duidelijk maakte dat wij de vervanging van het kassencomplex door woningen en groen toejuichen, maar dat wij de komst van de Bed&Breakfast geen goede ontwikkeling vinden. Wij hebben de raad verzocht de B&B te schrappen. De voornaamste redenen:

  • Behoud van het landelijke karakter van de Noordeindseweg vraagt ons inziens om meer terughoudend beleid als het gaat om bedrijfsactiviteiten;
  • De B&B heeft een verkeersaantrekkende werking.

Heeft u interesse, dan kunt u de raadsvergadering hier terugkijken (u kunt doorklikken naar punt 3, waar Piet inspreekt)

Bedrijvigheid

Wat betreft de bedrijvigheid verwijst de gemeente ons naar de Buytenhouttafel, waar door en met bewoners een visie wordt ontwikkeld voor het groene gebied tussen Delft en Zoetermeer. De uitkomsten van de Buytenhouttafel zullen als zeer zwaarwegende input worden gebruikt voor het ontwikkelen van een gebiedsvisie voor de komende jaren.

De Bewonersvereniging Delfgauw zal de komende tijd zeker blijven aanhaken bij de Buytenhouttafel en zal ook door de gemeente worden uitgenodigd om mee te praten over de omgevingsvisie.

Voor de korte termijn geldt dat aanpassingen die binnen het bestemmingsplan vallen, altijd zullen worden goedgekeurd. Wel is er een welstandscommissie, die in actie komt wanneer bewoners bij de gemeente aan de bel trekken omdat er ontwikkelingen zijn die niet bij het landelijke karakter passen of anderszins een doorn in het oog zijn.

Oproep: ziet u iets wat volgens u niet passend is, neemt u dan contact op met de gemeente of laat het ons weten.

Verkeersdrukte

Er is een verkeerstelling gedaan. Hieruit blijkt dat er per dag ca. 1500 auto’s over de Noordeindseweg rijden (beide richtingen opgeteld). Daarnaast blijkt dat er ongeveer evenveel fietsers overheen gaan. In de telling zijn fietsers en voetgangers niet meegewogen.

In eerste instantie leek de conclusie dat dit ‘niet zoveel’ was; de Noordeindseweg werd vergeleken met andere ‘erftoegangswegen’ (woonstraten), waarvoor een norm van 3.000 tot 5.000 auto’s geldt. Echter, wij zijn in gesprek gegaan met wethouder Ilona Jensen. Wij vinden dat de Noordeindseweg geen standaardweg is, omdat het een heel smalle weg is. Het staat buiten kijf dat het karakter van de smalle polderweg behouden moet worden. Bovendien zijn er veel andere weggebruikers dan auto’s alleen. De Noordeindseweg is dus met het huidige (snelle en langzame) verkeer behoorlijk druk te noemen en het is een goed idee om serieus te kijken of er wat meer gereguleerd kan worden. De wethouder beaamde dit tijdens ons gesprek en in de raadvergadering op 17 januari 2019.

Indien u interesse heeft, kunt u de raadvergadering van 17 januari terugkijken. Hier werden vragen gesteld door onder andere Jan Nederveen, naar aanleiding van het bestemmingsplan over Noordeindseweg 46-48. U kunt hiervoor doorklikken naar punt 4e.

Knelpunten Noordeindseweg

Voor structurele plannen wordt ook hier gekeken naar de Buytenhouttafel en omgevingsvisie. Er is echter een roep van omwonenden om te kijken wat er op korte termijn kan worden gedaan en hierover hebben we. Wij hebben samen met de wethouder drie belangrijke knelpunten benoemd:

  • De vrachtwagens op met name het eerste deel van de Noordeindseweg (binnen de bebouwde kom);
  • Het stukje ter hoogte van Klein Delfgauw en Café du Midi, waar veel voetgangers lopen; onder andere van en naar de verderopgelegen parkeerplaatsen;
  • De aansluiting voor fietsers tussen het Virulypad (fietspad) en de Korftlaan (fietsstraat).

Wethouder Ilona Jensen heeft toegezegd dat er op korte termijn aanpassingen kunnen worden gerealiseerd om iets aan deze drie knelpunten te doen. Hiermee wordt niet gewacht op de uitkomsten van Buytenhouttafel en omgevingsvisie. Maatregelen worden op redelijke, maar zo kort mogelijke termijn uitgewerkt en uitgevoerd.

Wij hebben onze leden voor zover ze zelf aan de Noordeindseweg wonen, benaderd met de vraag of ze mee willen praten over de mogelijke maatregelen. Bent u of kent u iemand die bijvoorbeeld deskundigheid kan en wil inbrengen, dan horen wij graag op korte termijn van u.

Wij houden u op de hoogte!